Image Alt

הרעל העתיק ביותר

היום נשתף אתכם בעוד טיזר מספרו של יוסי יגר "מסע בעקבות החץ" שם כל כך מתאים ורב משמעויות שהוא גם השם של הבלוג באתר החדש שלנו!

אז בואו לקבל הצצה על השילוב הקטלני של רעל… וחיצים….

התיארוך והניתוח של חומר ארכיאולוגי שהתגלה ב"מערת הגבול" (the border cave) בדרום אפריקה מאפשרים להדגים מרכיבים רבים של תרבות חומרים המאפיינת את אורח חייהם של ציידים לקטים אשר היו חלק מהתרבות והטכנולוגיה של התושבים ושל אתר "מערת הגבול" לפני 44,000 שנים.

בין הממצאים שאותרו בחפירות באתר החוקרים איתרו מקל עץ דק ומצולק עם שריטות מאונכות. ניתוח כימי של מקל העץ גילה עליו עקבות של חומצה ריצינולאית, רעל טבעי שנמצע בזרעי הקיקיון אשר מכילים חלבון רעיל בשם ריצין, רעיל כל כך שאפילו ליקוט הזרעים טומן בצידו סיכון למלקט מכיוון שגורמים אלרגניים נמצאים גם על פני הצמח ועלולים לגרום לפגיעה עצבית בלתי הפיכה במקרים מסוימים.

עד כמה ריצין הוא חומר רעיל? רעילות הריצין גבוהה פי 2,000 מארס נחש הקוברה ופי 6,000 מציאניד!

על פי הנחת החוקרים באתר הכי סביר להניח שמקל העץ הדק הזה שימש להנחת ומריחת הרעל על ראשי חץ או ראשי חניתות. אם הנחה זו נכונה המוליך (הכלי אשר איתו היו מורחים את הרעל על כלי הצייד) מסמן את השימוש המכוון הראשון ברעל על ידי בני אדם שהתגלה אי פעם.

עוד נמצא באתר גוש של שעוות דבורים מעורבב בשרף רעיל ששימש ככל הנראה להדבקה והצמדה של כלים מסוימים בניהם ראשי חץ מאבן או עצם לקנה של חיצים או חניתות. שעוות הדבורים מתוארכת לפני 35,000 שנים.

כמובן שבחפירות ב"מערת הגבול" נמצאו גם ראשי חץ אשר עשויים מעצם דקה מאוד והם מתוארכים לתקופת האבן המאוחרת ומשמשים עדות טובה לשימוש בחץ וקשת שכבר היה מקובל באותה התקופה. ראשי החץ דומים מאוד ברוחב ובעובי לראשי חץ מעצמות שייצרה התרבות שהתיישבה באזור המדובר בתקופה הפרה היסטורית ושאנשיה התמחו בשימוש בקשתות וחיצים עם ראשי חץ מעצמות בעלות קצה חד משוח ברעל כדי להצליח לפגוע ולהפיל אוכלי עשב בגודל בינוני וגדול אשר היה יכול להאכיל את כל השבט לתקופה ארוכה.

נכון לזמנים אלו עדיין ישנם ציידים הן באפריקה והן בדרום אמריקה אשר משתמשים ברעל הנמשח על ראשי החץ לצייד ותרבות הצייד הפרימיטיבית ממשיכה להתקיים במעבי הג'ונגלים ומרחבי הסוואנות.

 

נכתב על ידי: יוסף יגר

רוצים לכתוב לבלוג בעצמכם/ן? פנו אלינו כי נשמח מאוד

#מרכזהקשתות #חץוקשתבישראל #מסעבעקבותהחץ #קשתותקדומה #חיצים #קשת #היסטוריה #ציידיםלקטים #חץוקשת #קשתות

Close

The "Archery Center IL" in Beit Lehem of Galilee develops the field of archery in Israel beyond the world of sports & the fields of education, culture & social development.

Telephone / WhatsApp | (+972) 0544407113

Email | [email protected]

Forest Road 2, Bethlehem of Galilee, 3600700

שעות פעילות

מי ב’, ד’ 15:00-19:00
ימי ג’, ה’ 15:00-21:00
ימי ו’ 11:00-16:00
ימי ש', א' סגור

Our socials
About