Image Alt
Archery History

מכלי הישרדותי לענף ספורט- תחילת הקשתות התחרותית

מכלי-הישרדותי-לענף-ספורט--תחילת-הקשתות-התחרותית

הקשת ככלי לציד או מלחמה מלווה את האנושות מהרגעים הראשונים שלה. אבל מתי הקשתות הפכה לירי תחרותי למטרות כיף ולא להישרדות?

הכל התחיל ב1545 בלונדון כשרוג'ר אשהם פרסם את ספרו טוקסופולס, הספר הראשון באנגלית על קשתות לונגבואו שהוקדש למלך הנרי ה-8.

הספר עורר מחדש את עניין הבריטים בקשתות הפעם לא ככלי מלחמה לחייל הפשוט ולאזרח העני אלא כספורט יוקרתי שרק חברי האצולה לקחו בו חלק.

בין המאה ה16 למאה ה18 הרובה נהיה הנשק של האדם הפשוט והקשת הפכה לספורט אצילי ואגודות קשתות התחילו לצוץ בכל רחבי אנגליה בקרב האצולה ושימשו כמועדונים סוציאליים ומועדוני קשתות. כתוצאה מזה התפתחו באגודות מנהגים כמו קופה שכל קשת שם בה כסף והקשת שפגע הכי הרבה "בולים" באימון לוקח את כל הקופה לעצמו.

לאלה מכם שמכירים את חוקי קיום התחרויות המודרניים פה בישראל, הדרישה המודרנית לתחזוקה של פינת כיבוד וקפה כחלק הכרחי מקיום תחרות לא הייתה זרה למועדוני העבר שבהם היו חוקים כמו "ארוחת צהרים תהיה מוגשת בשעה 4 בדיוק".

התחרות הראשונה בחץ וקשת התקיימה בפינסבורי אנגליה ב1584 וכללה 3000 קשתים. התחרויות של אותה תקופה התקיימו בשטחים של אדונים עשירים שתמכו בספורט. האגודות היו כל כך עשירות  שהפרסים שהיו מוענקים היו חצים מזהב, תכשיטים יקרים או ציוד יוקרתי לצייד. באחת האגודות שנקראה "אוהבי הקשת המלכותית" פעם בשנה המלכה הייתה באה והעניקה פרסים יוקרתיים בעצמה. רק ב1727 הוחלט לאפשר לנשים להשתתף בקשתות מה שמשום מה היה אסור עד אותה שנה. ב1840 פירסם ג'ורג' הנסרד את ספרו "ספר הקשתות" שהיה האיגוד הכתוב הראשון של כל הידע עד אותה תקופה בקשתות, ונתן עוד זריקת חיזוק לענף הספורט הזה וחיזק את הפופולריות שלו.

הקשתות התחילה את התהליך שלה להפוך לספורט אולימפי באולימפיאדה המודרנית הראשונה בשנת 1900 אך סולקה כ-20 שנה אחר כך בעקבות היעדר חקיקה בינלאומית מוסכמת בתחרויות קשתות. כדי לענות על המחסור הזה בשנת 1930 הוקם ארגון FITA (שמאז 2011 ידוע בתור world archery) שבא כדי לייצר סטנדרט אולימפי בינלאומי וקטגוריות ירי מקובלות. בנוסף הארגון כתב ושמר את השיאים האולימפיים לאורך השנים.

הקשתות פרצה לזירה האולימפית מחדש בשנת 1972 בפורמט שנקרא FITA ע"ש הארגון כמובן. הפורמט כלל ירי של 144 חצים שחולקו ל4 סיבובים של 36 חצים ל-4 מרחקים שונים: 90, 70, 50 ו30. הניקוד הסופי הכי גבוה היה המנצח של התחרות. הבעיה היחידה של הפורמט הזה היא העובדה שתחרות כזו היא משעממת בטירוף לצופה וממוצע ובעקבות זה הומצא ה- New Olympic Round. הNOR מורכב משני סבבי ירי דירוג ( 60 חצים בחורף ו-72 בקיץ) ואחריהם ירי ראש בראש עד שנשאר מנצח אחד.

והנה הגענו לעידן הקשתות התחרותית המודרנית ובצורה הזו מתקיימות תחרויות בארץ ובעולם בימינו.

 

נכתב ע"י: שי טורס

Close

The "Archery Center IL" in Beit Lehem of Galilee develops the field of archery in Israel beyond the world of sports & the fields of education, culture & social development.

Telephone / WhatsApp | (+972) 0544407113

Email | [email protected]

Forest Road 2, Bethlehem of Galilee, 3600700

שעות פעילות

מי ב’, ד’ 15:00-19:00
ימי ג’, ה’ 15:00-21:00
ימי ו’ 11:00-16:00
ימי ש', א' סגור

Our socials
About